Кратка история
Методизмът възниква като съживително движение в рамките на официалната църква на Англия през 30-те години на ХVІІІ в. Инициатори на това движение са братята Джон и Чарлз Уесли, които са обезпокоени от упадъка на духовния живот и се залавят да организират религиозни общества, насърчаващи личното и общественото благочестие. Общите правила, които са ръководили обществата, могат да бъдат обобщени по следния начин: 1) не върши зло; 2) върши добро; 3) използвай всички благодатни средства (тайнствата, четене на Писанието, пост, молитва, участие в богослуженията и т.н.). Броят на обществата бързо нараства не само в Англия, но и в нейните американски колонии.
За първи път Методистката църква като независима църковна общност възниква в САЩ след войната за независимост. В Англия методисткото движение прераства в църква след смъртта на Джон Уесли.
Първите методистки мисионери пристигат в България през 1857 г. и се установяват в Шумен, Велико Търново и Русе. На 24 декември 1859 г. д-р Алберт Лонг провежда първото методистко богослужение на български език във Велико Търново.
През 1871 г. е отпечатан първият цялостен превод на Библията на новобългарски език. В този проект редом с мисионерите д-р Алберт Лонг и д-р Илаяс Ригс, участват и българските възрожденци Петко Славейков, Константин Фотинов и Христодул Сичан Николов. Методистката мисия в България е дала своя принос в образователното дело чрез основаване, финансиране и лично участие на даровити преподаватели в дейността на Робърт колеж, Американската девическа гимназия в Ловеч и Мъжкото училище в Свищов.
По време на комунизма Методистката църква споделя участта на останалите християнски общности в България. Повечето църковни сгради са отнети, част от свещенослужителите отиват в затвора, а за обикновените вярващи принадлежността към църквата се превръща в пречка за техния нормален живот и професионална реализация. След падането на комунизма в България са оцелели само три църкви—в Русе, Хотанца и Шумен.
Днес Методистката църква има 30 местни църковни общества, повечето от които притежават собствени църковни сгради. Ново поколение пастори поема ръководството на църквата в началото на ХХІ век.